האם יש הבדלים בין גברים ונשים בקניות באינטרנט?

הבדלים בקניות באינטרנט בין גברים לנשים

תעשיית הקניות באינטרנט צמחה על רקע הבעיה הבסיסית של צרכני האופליין- בקניות אופליין קיימים מרכיבים רבים אשר הופכים את חוויית הקנייה לחוויה לא נוחה ומהנה. לפני עידן הקניות באינטרנט לצרכנים לא הייתה ברירה לבצע את הקניות בדרך המיושנת של ביקור בחנויות תוך בזבוז זמן אדיר גם עבור קניות בסכומים נמוכים. כיום בעידן הקניות באינטרנט החבילות מגיעות עד לביתם של הצרכנים ונחסך מהם זמן רב.

בעיה נוספת שהקניות באינטרנט הצליחו לפתור היא בעיית חוסר המבחר, בעוד שבעבר ההיצע שעמד בפני הצרכנים היה מוגבל עבור ההיצע הקיים בסביבתם הגיאוגרפית, כיום כל מי שיש ברשותו מחשב עם חיבור לאינטרנט יכול לעשות קניות עם היצע אינסופי תוך השוואת מחירים בכדי להשיג את העסקה הטובה ביותר עבורו. המוצרים הראשונים שמכירותיהם נסקו בעידן המסחר המקוון היו מוצרים נוחים לשילוח עקב גודלם ועמידותם- נעליים, ספרים, מוצרי טיפוח, מזון, מוצרי חשמל ועוד.

למרות שלעיתים נדמה לנו כי כיום "כולם" קונים באינטרנט, בפועל  הסטטיסטיקה מראה כי הלקוחות אשר מהווים את ליבת אוכלוסיית הקונים הינם אנשים בעלי השכלה אקדמית ובעלי רמת הכנסה גבוהה מהממוצע. ככל שהשנים חלפו הטכנולוגיות השתכללו ואוכלוסיות רבות ומגוונות יותר החלו לגלות את היתרונות הקיימים בקניות באינטרנט והחלו לבצע את קניותיהם בפלטפורמות השונות.

רגע לפני שנעבור להבדלים עצמם בין גברים לנשים בקניות באינטרנט, הנה סרטון קצר שמסביר בפשטות תוך דקה אחת איך כל המנגנון המורכב של קניות באינטרנט מתבצע שלב אחר שלב:

הבדלים התנהגותיים בין גברים לנשים בקניות

ד"ר לירז מרגלית מהמרכז הבינתחומי, מומחית לקבלת החלטות וקניות באינטרנט טוענת כי קיימים הבדלים בסיסיים ומהותיים בין גברים לנשים אשר משפיעים בצורה ישירה וברורה על האופן מתקבלות החלטות. לשיטתה קיימים הבדלים מולדים בין המינים המשפיעים על דפוס קבלת ההחלטות. אחד המודלים שמנסה להסביר את ההבדלים בין המינים הוא מודל ה- Extreme Male Brain Model.

לפי מודל זה גברים ונשים מעבדים מידע בצורה שונה. הגברים נוטים לחשוב בצורה מערכתית ואילו הנשים נוטות לחשוב חשיבה אמפתית. מודל זה נשען על מודלים אחרים אשר מצביעים על כך כי ניתן לזהות סימנים לשוני באופן החשיבה בין המינים כבר לאחר הלידה. השורה התחתונה היא שגברים הינם טובים יותר מנשים באופן שבו הם מנתחים בעיות- בעלי יכולת לראייה מערכתית רחבה יותר משל נשים. מנגד, אצל נשים תהליך החשיבה עובד בצורה שונה ומתאפיין באמפתיות, רגישות והתחשבות בזולת.

מאפייני קנייה באינטרנט של נשים לעומת גברים

מחקר של חברת Payment sense החברה הגדולה באירופה בתחום פלטפורמות תשלומים אונליין לחנויות אינטרנט של עסקים קטנים מציג ממצאים מעניינים ביותר בנוגע למאפייני הקנייה באינטרנט של גברים לעומת נשים:

  • תהליך קבלת ההחלטה על קנייה הינו ארוך באופן משמעותי אצל נשים ביחס לגברים. ממצאי המחקר העלו כי בעוד לגברים לוקח 10 דקות מרגע הכניסה לחנות האינטרנטית לקבל החלטת רכישה, לנשים לוקח 14 דקות של שהייה באתר עד שהן מקבלות החלטת רכישה.

 

  • גברים משאירים הרבה יותר תגובות למוכרים לאחר שביצעו קנייה באינטרנט. כ-70% מהתגובות באמזון הן של גברים.

 

  • גברים קונים באינטרנט מוצרים יותר יקרים מהמוצרים שנשים קונות. גברים העידו כי בחצי שנה האחרונה הם ביצעו קנייה בסכום שנע בין 1000$ ל-2500$. מנגד, נשים העידו כי בחצי שנה האחרונה הסכום הגבוה ביותר שבו הן ביצעו קנייה נע בין 100$ ל-500$.

 

  • נשים הרבה יותר רגישות למבצעים לעומת גברים. כ-70% מהנשים העידו כי ביצעו את קנייתן האחרונה בעקבות מבצע אטרקטיבי שנחשפו אליו. לעומתן, רק 57% מהגברים העידו על קנייה אחרונה שהושפעה ממבצע שנחשפו אליו.

 

  • נתון דומה מעיד על שימוש רב יותר אצל נשים בקופונים המספקים הטבות בתהליך הקנייה. כ-62% מהקופונים שנעשים בהם שימוש בתהליכי קנייה בארה"ב בוצעו על ידי נשים.

 

  • 64% מהנשים העידו כי הן מבצעות קניות באינטרנט בכדי לשפר את מצב הרוח שלהן. לעומת זאת רק 39% מהגברים העידו כי ביצוע הקניות באינטרנט נועד בכדי לשפר את מצב הרוח שלהם.

 

  • מה נשים קונות כשהן רוצות לפנק את עצמן? 64% העידו כי הן יפנקו עצמן בקניות בגדים אונליין. לעומת זאת, אצל הגברים נמצא כי הדרך המרכזית לפינוק עצמי באמצעות קניות אונליין הינה באמצעות קניית מזון באינטרנט (כ-30% מהגברים).

 

  • המוצר הנמכר ביותר לגברים בקניות באינטרנט הינו מחשבים והמוצר הנמכר ביותר לנשים באינטרנט הינו ספרים.

 

  • נשים הרבה יותר פעילות ברשתות החברתיות בנוגע לקניות באינטרנט. נשים משתפות פי שתיים יותר מגברים את חוויות הקניה שלהן ברשתות החברתיות המובילות כמו פייסבוק ופינטרסט.

 

  • גברים מבצעים יותר קניות בסמארטפונים מנשים, ממחקר שבוצע בארה"ב ב-2016 נמצא כי גברים קנו 22% מהקניות שלהם באמצעות שימוש בסמארטפון ואילו נשים ביצעו רק 18% מהקניות באמצעות הסמארטפון.

 

  • 40% מהגברים שהשתתפו בסקר שנערך על קניות באינטרנט העידו כי היו רוצים לבצע את כל הקניות שלהם באינטרנט. לעומתם, רק 33% מהנשים שהשתתפו בסקר העידו כי הן היו מוכנות לבצע את כל הקניות שלהן באינטרנט.

 

מה מניע גברים לעומת נשים בקניות באינטרנט?

מחקרים מראים כי אחד הגורמים החזקים ביותר שמושכים את קבוצת הגברים לבצע קניות באינטרנט הוא סוגיית המחיר. בקניות באינטרנט ניתן לבצע סקרי שוק מעמיקים בהרבה וניתן להשיג מבצעים שהיה קשה מאוד למצוא בקניות אופליין. מסקר שנערך בארצות הברית עלה כי למעלה מ-40% מהגברים בגילאי 18-43 מבצעים קניות באתרים המציעים פלטפורמות של מכירות פומביות כמו איביי. לעומתם רק 31% מהנשים באותם גילאים העידו כי הן מבצעות את קניותיהן באתרי מכירה פומבית. נתון זה הינו נתון מעניין מאוד משום שהוא מצביע על פערים משמעותיים בין גברים לנשים בנוגע למשיכה הבסיסית לקניות באינטרנט. נתון נוסף המעיד על הרגישות של הגברים למחירים ביחס לנשים הראה כי גברים מכל הגילאים מחפשים מחירים נמוכים באמצעות הגלישה בסמארטפנים.

לסיכום, כפי שניתן להבין קיימים הבדלים מהותיים בין גברים לנשים הן במאפייני הקנייה עצמה והן בגורמים השונים המניעים לפעולת הקנייה את המינים. עסקים שמוכרים בחנויות אונליין ולא ינהלו את החנויות האינטרנטיות שלהם בהתאם למאפיינים המתאימים של קהל היעד שלהם יפסידו בוודאות לקוחות שיעדיפו לקנות אצל חנויות שמבינות אותם טוב יותר.

 

 

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Pinterest

כתיבת תגובה

סגירת תפריט