אסטרטגיית אוקיינוס כחול – למה שווה להכיר?

זמן קריאה: 2 דקות
אסטרטגיית אוקיינוס כחול

מהי אסטרטגיית אוקיינוס כחול וכיצד היא מסייעת לעסקים להתמודד בשוק תחרותי? כל התשובות בכתבה הבאה

האתגר העצום עמו מתמודדים בעלי עסקים קטנים וגדולים כאחד הוא התחרות הגדולה הקיימת בשוק. ישנם מתחרים רבים המציעים את אותו מוצר או שירות, ולבעלי עסקים קטנים השוחים באוקיינוס, קשה להתחרות מול אותם ״כרישים״ ולהשיג לקוחות. לרוב, העסקים המסורתיים ינסו לנצח בתחרות על ידי שיפור תהליכי הייצור, הוזלת המחירים או שיפור המאפיינים של המוצר הקיים. אך ישנה גישה אחרת, המציעה דרך שונה להתמודדות בשוק התחרותי. קוראים לה ״אסטרטגיית האוקיינוס הכחול״.

 

מהי אסטרטגיית האוקיינוס הכחול?

 

הפרופסורים לאסטרטגייה, וו’ צ’אן קים ורנה מובורן, הנחשבים להוגים המובילים בעולם בתחום הניהול, הגו את אסטרטגיית האוקיינוס הכחול. לפי האסטרטגיה, חברות המעוניינות להצליח צריכות ליצור מוצר או שירות חדש ומהפכני שאין לו מתחרים קיימים בשוק. עליהן לפרוץ את הגבולות של הענף בו הן ״שוחות״ ולהציע לצרכנים משהו ייחודי עם ערך עצום. כך נוצר ביקוש חדש למוצר או לשירות חדשניים שטרם נוצרו, והעסק שהמציא את אותו שירות או מוצר נהנה מקהל לקוחות גדול מבלי שיופעל עליו לחץ מצד מתחרים. אסטרטגיית האוקיינוס הכחול פועלת לפי עקרונות של מהירות במקום סודיות, מעורבות במקום צייתנות, יצירת ערך במקום ניצחון בתחרות, ויצירתיות ושיתופיות במקום אבטחה.

 

אוקיינוס כחול VS אוקיינוס אדום

הוגי המונח ״אסטרטגיית אוקיינוס כחול״, טבעו גם את המונח אוקיינוס אדום כדי לתאר את השוק הקיים. אוקיינוס אדום הם כל אותם ענפים קיימים ומוכרים בשוק התעשייה, שבהם כללי התחרות ברורים וידועים מראש. חברות באוקיינוס האדום מנסות להתחרות זו בזו על ידי תפיסה של נתחי שוק נוספים, מה שמוביל לצפיפות בשוק ולצמצום ברווחים. מדובר בתחרות מדממת ונשכנית, ומכאן מגיע המונח ״אוקיינוס אדום״.

לעומת זאת, אוקיינוס כחולים הם ענפים חדשים שבהם התחרות אינה רלוונטית כי חוקי המשחק עדיין לא נקבעו. באוקיינוסים הכחולים נוצר ביקוש למוצרים או שירותים חדשניים, והם כוללים בתוכם פוטנציאל צמיחה גדול ורחב ממש כמו האוקיינוס.

 

הדוגמה של UBER לאסטרטגייה מנצחת

אסטרטגיית אוקיינוס כחול
אסטרטגיית אוקיינוס כחול חברת uber כדוגמא להצלחה מסחררת

 

החברה האמריקאית “Uber״ המספקת שירותי מוניות שיתופי, היא דוגמה לחברה שיישמה את אסטרטגיית האוקיינוס הכחול. החברה המציאה מחדש את שוק ההסעות. במקום להילחם על המקום שלה בשוק המוניות רווי התחרות, ״Uber” פיתחה שירות חדשני ומהפכני. אפליקציית “Uber״ מאפשרת לכל מי שיש לו אוטו ומעוניין להציע את עצמו כנהג, לספק שירותי הסעה כמונית. האפליקציה מחברת בין הנהגים לנוסעים הפוטנציאליים לפי מיקומם, ומציגה את מחיר הנסיעה מראש בהתאם לזמן ולמרחק הנסיעה. החברה מספקת את אמצעי התשלום עבור הנסיעה, ומתוך התשלום לנהגים היא גובה עמלה. בזכות החדשנות של השירות הזה שלא היה קיים לפני כן, נוצר ביקוש עצום ל-“Uber״ והיא משגשגת בלא פחות מ-80 מדינות בעולם.

 

הספר ״אסטרטגיית האוקיינוס הכחול״

אסטרטגיית האוקיינוס הכחול הוצגה בפעם הראשונה בספר ״אסטרטגיית האוקיינוס הכחול״ אותו כתבו וו’ צ’אן קים ורנה מובורן. הספר שפורסם בשנת 2004 הפך לרב מכר עולמי ונמכר בחמש יבשות. הוא תורגם ל-43 שפות, נמכר בלמעלה מ-3.5 מיליון עותקים וזכה להערכה רבה בקרב מנהיגים מכל העולם וארגונים שונים. המהדורה המורחבת של הספר, שיצאה לאור בישראל בשנת 2016, כוללת עדכונים על מקרי המבחן אותו בחן צוות ההוגים, דיון על הבעיות באוקיינוס האדום ותשובות לשאלות שהעלו קוראי הספר מאז שפורסם לראשונה. אתם מוזמנים לקרוא את הספר, ולגלות כיצד להשתמש באסטרטגיית האוקיינוס הכחול כדי לקדם את העסק שלכם.

שתפו אם אהבתם!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
מחירי שוק בשיווק דיגיטלי

מחירי שיווק באינטרנט

זמן קריאה: 3 דקות מחירי שיווק באינטרנט הם אחד התחומים העמומים ביותר שקיימים לבעלי עסקים. לכל חברה יש את השיטות תמחור שלה וכל לקוח

קרא עוד »

פוסטים אחרונים

למידע נוסף Rosh Digital

רוצה לדעת עוד על שיווק דיגיטלי?

כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול על שיווק דיגיטלי. דברו איתנו ונפרסם מאמרים נוספים על מה שמעניין אתכם.
דברו איתנו
למידע נוסף Rosh Digital

רוצה לדעת עוד על שיווק דיגיטלי?

כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול על שיווק דיגיטלי. דברו איתנו ונפרסם מאמרים נוספים על מה שמעניין אתכם.