מה המודל העסקי של גוגל?

זמן קריאה: 3 דקות
המודל העיסקי של גוגל


גוגל הוא האתר הפופולרי ביותר, אבל תהיתם לעצמכם פעם איך בעצם חברת גוגל מרוויחה כסף? במאמר זה נדבר על המודל העסקי של גוגל ועוד…


מנוע החיפוש של גוגל נחשב לאתר הנצפה ביותר ברחבי העולם – מספר הגולשים שנכנסים לגוגל עומד על כמעט 4 מיליארד אנשים. הפופולריות הרבה של גוגל, מניבה לה הכנסות של מיליארדים. בשנת 2020, גוגל דיווחה על הכנסות שנאמדו על 181.69 מיליארד דולר.

 

למי שלא בקיא במודל העסקי של גוגל, הדבר נשמע תמוה – השימוש במנוע החיפוש הפופולרי הוא ללא תשלום, אם כך, נשאלת השאלה איך החברה מרוויחה כל כך הרבה כסף? אז הנה לפניכם התשובה.

המודל העיסקי של גוגל
המודל העיסקי של גוגל – מאיפה מגיעים 181 מיליארד דולר שהחברה הכניסה ב-2020?

 

פרסום בגוגל


יותר מ-80% מההכנסות של גוגל מגיעות מפרסום מודעות של עסקים וחברות שונות. מודל התשלום המרכזי בגוגל נקרא PPC (Pay Per Click) ובמסגרתו המפרסם משלם רק כאשר הגולש לחץ על המודעה. המחיר עבור כל קליק נקבע לפי איכות המודעה ובהתאם להצעת המחיר של שאר המפרסמים עבור הביטוי הספציפי שעליו מתחרים במכרז.

בנוסף לכך, קיים גם פרסום מותגים שמנסים להעלות את המודעות לחברה/מוצר באמצעות פרסום באתרי תוכן. מודל התשלום עבור מותגים שמפרסמים בקמפיינים מהסוג הנ”ל הינו עבור הופעה (cost-per-impressions (CPM. זהו מודל תשלום המתאים לעסקים שרוצים להגביר את הנראות של המותג שלהם.

בגוגל אדס פלטפורמת הפרסום המרכזית של גוגל קיימות חמישה סוגי פרסום שונים:

פרסום במנועי חיפוש באמצעות Google Ads

מערכת המודעות בתשלום של גוגל, הידועה גם בעבר בשם Adwords. בכל פעם שגולש מבצע חיפוש, מופיעות בראש העמוד מודעות הרלוונטיות למילות המפתח אותן הגולש הקליד. המודעות מופיעות מעל ומתחת לתוצאות האורגניות, כך שהן זוכות לחשיפה עצומה. כאשר הגולש לוחץ על מודעות אלה, המפרסם משלם תשלום לגוגל. התשלום משתנה ותלוי במחיר לקליק שנקבע בזמן אמת בפורמט של מכירה פומבית.

 

קידום אתרי קניות באמצעות פרסום גוגל שופינג

Google Shopping זהו שירות המאפשר לגולשים לחפש מוצרים ולערוך השוואת מחירים. כאשר הגולש מחפש מוצר מסוים במנוע החיפוש של גוגל, יוצגו בפניו מודעות ממומנות עם תמונות ופרטים לגבי המוצר העונים להגדרת החיפוש שבוצע. עלות פרסום מודעה בגוגל שופינג משתנה לפי היקף החשיפה בה אתם מעוניינים, ויכולה להתחיל מדולר אחד ליום ולהגיע גם לאלפי דולרים ליום בהתאם לגודל החברה, כמות המוצרים ורמת התחרותיות שיש בין המפרסמים.

 

קידום באמצעות באנרים באתרי תוכן – גוגל דיספליי (מצד המפרסם) וגוגל אדסנס (מצד אתרי התוכן)

פלטפורמה זו מאפשרת לעסקים להציג מודעות (באנרים) המקדמים את העסק שלהם באתרי תוכן שונים שמאופיינים בכמות גולשים גבוהה על בסיס קבוע. קיימים מגוון סוגים של מודעות, אך רוב המודעות הן מודעות תמונה וחלק מהן אלו מודעות טקסט או וידאו. גוגל שמה לעצמה כמטרה לשפר על בסיס קבוע את חוויית המשתמש ובהתאם לכך פועלת כדי להתאים את המודעות לתכנים של האתר ולקהל היעד.

הרציונל הינו פשוט, ככל שהמודעות ישתלבו בצורה טבעית יותר באתרי התוכן כך יגדל הסיכוי שהגולשים יקליקו עליהן מתוך עניין אמיתי לחקור את מה שעומד מאחורי המודעה. התשלום עבור המודעות הוא “פר קליק”, ומי שמרוויח ממודל זה הם חברת גוגל וגם בעלי האתרים שמאפשרים לגוגל להציג את המודעות על בסיס מקומות פנויים באתרים שלהם.

 

תוכנית Admob להצגת פרסום באפליקציות

 

זהו שירות של קידום עסקים באמצעות מודעות המופיעות באפליקציות שונות. ממש כמו הקמפיינים הקודמים שציינו ב- Google Ads, גם תוכנית Admob מציעה לבעלי עסקים ליצור קמפיין פרסומי המותאם לקהל היעד שלהם. אלא שהמודעות מפורסמות ממש בתוך האפליקציה ולא במנוע החיפוש. לא רק גוגל מרוויחה כאן – גם בעלי האפליקציות גוזרים עמלה בכל פעם שמשתמש באפליקציה לוחץ על המודעות.

 

YouTube


בשנת 2006 רכשה גוגל את חברת יוטיוב, ומאז גוגל מרוויחה גם מפרסום בפלטפורמת סרטוני הוידאו. אפשרויות הפרסום ביוטיוב הן מגוונות. כך לדוגמה, ניתן להשתלט על כל עמוד הבית של יוטיוב באמצעות באנר גדול וליהנות מחשיפה עצומה שלכל הגולשים שנכנסים ליוטיוב בזמן שהמודעה פעילה.

אפשרות אחרת היא הצגה של סרטון פרסומת באורך של לפחות 6 שניות שיוצג לפני תחילת הסרטון ביוטיוב או במהלכו. מודל התשלום המרכזי הוא לפי כמות הצפיות, ואם הגולש לחץ “דלג” (Skip) אתם לא משלמים. עלות פרסום שכזה נעה בין אגורות בודודת לכמה עשרות אגורות עבור צפייה בפרסומת.

אפשרות שלישית היא לפרסם באנרים שיוצגו במהלך הסרטון או יופיעו בצד הסרטון. העלות נקבעת לפי שיטת מכרז והתשלום מתבצע רק כאשר הגולש לוחץ על המודעה.

מקורות הכנסה נוספים במודל העסקי של גוגל

בנוסף לשירותי הפרסום שצוינו כאן קיים כמובן גם אפיק הפרסום ב-WAZE שצובר תאוצה בשנים האחרונות ועוד אפיקים נוספים. לגוגל יש שירותים נוספים שניתן לרכוש ממנה במודלים שונים. למשל, שירותי ענן לחברות, שירותי פרימיום לחברות GOOGLE WORKSPACE שכוללים גוגל דרייב, ג’ימייל לעסקים, גוגל מיט ועוד מגוון כלים שמסייעים לניהול יעיל של העסק.

שתפו אם אהבתם!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
מחירי שוק בשיווק דיגיטלי

מחירי שיווק באינטרנט

זמן קריאה: 3 דקות מחירי שיווק באינטרנט הם אחד התחומים העמומים ביותר שקיימים לבעלי עסקים. לכל חברה יש את השיטות תמחור שלה וכל לקוח

קרא עוד »

פוסטים אחרונים

למידע נוסף Rosh Digital

רוצה לדעת עוד על שיווק דיגיטלי?

כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול על שיווק דיגיטלי. דברו איתנו ונפרסם מאמרים נוספים על מה שמעניין אתכם.
דברו איתנו
למידע נוסף Rosh Digital

רוצה לדעת עוד על שיווק דיגיטלי?

כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול על שיווק דיגיטלי. דברו איתנו ונפרסם מאמרים נוספים על מה שמעניין אתכם.