בעידן הדיגיטלי בו אנו חיים כיום כמעט כל סוג קריירה או עסק מכל תחום שאנו יכולים לדמיין צריך להחזיק באתר אינטרנט. אתר שנבנה בצורה נכונה ומקצועית משמש ככרטיס הביקור שלנו בתעשייה שבה אנו מנסים לקדם את עצמנו. אתר יכול לשמש כפלטפורמה שיווקית, כחנות אונליין, כפלטפורמה להצגת פרויקטים וכישורים ייחודיים שאנו מאופיינים בהם, ערוץ תקשורת מול קהל היעד שלנו וככלי עזר לביסוס המותג שלנו בשוק. במאמר זה אדון בשלבי העבודה הבסיסיים שעלינו לעבור בזמן שאנו עובדים על השקת האתר שלנו.

מיצוב אסטרטגי למותג שאותו אמור לשרת האתר

לפני שנתחיל בפעולות הטכניות שבאמצעותן נבנה את האתר רצוי להבין לשם מה אנו בכלל מקימים אתר ואיזה מטרות נרצה להשיג באמצעותו. בכדי להבין מי נגד מי עלינו להיות מסוגלים לתת מענה לשאלות הבאות- מי קהל המטרה של העסק שלנו? מיהם המתחרים של העסק שלנו? מה הזהות המותגית של העסק שלנו? (הסבר בהיר בכמה מילים על העסק) מה החומרים שיעזרו לנו בתהליך הקמת האתר? וכד'.

גישה עיצובית

האם אנו מעוניינים לבנות את האתר על בסיס פלטפורמות קיימות שמציעות עיצוב מוכן מראש אשר רק דורש התאמות? או שנעדיף לבנות אתר מאפס אשר יהיה ייחודי אך ורק לנו על פי העיצוב שאנו נבחר לעשות. לכל אחת מהגישות יתרונות וחסרונות ברורים- הגישה הראשונה היא גישה מהירה, זולה ופשוטה יותר לביצוע וכבר בתחילתו של התהליך יהיה ברור לנו פחות או יותר איך האתר יראה. הגישה השנייה היא גישה ייחודית יותר ובהתאם לכך היא מצריכה השקעה ומשאבים גדולים יותר עד שנצליח להגיע למוצר הסופי.

חוויית משתמש

חשוב להבין כי בסופו של יום עיצוב האתר אינו הדבר היחידי שמשפיע על תחושות הגולשים שיבקרו באתר. אם הגענו למצב שבו יש לנו אתר מדהים ביופיו אבל לא נוח לשימוש אז האתר מועד לכישלון. ישנן מספר נקודות בתהליך בניית האתר שיש לתת עליהן את הדעת כשאנו בונים את האתר- האם מבנה האתר וסדר הצגת הדפים בו הגיונית ומתאימה לזרימה של הגולש הממוצע? האם חלוקת התכנים המוצגים באתר הגיונית? האם הנושאים המעניינים והאיכותיים מופיעים במקומות נוחים וזמינים?. האם באתר יש חלקים שמניעים את הגולשים לפעולה? למשל- "הירשמו עכשיו!", "קבלו מדריך חינם" וכדומה. האם הפונט בו השתמשנו ברור מספיק ונוח לקריאה? האם סידרנו את הטקסט בצורה מרווחת וידידותית למי שקוראים אותו?.

הכנה למנועי חיפוש

אם לא נבצע הכנה של האתר למנועי חיפוש אז האתר שבנינו לא יופיע במיקום גבוה בגוגל ויהיה קשה מאוד למצוא אותו ללא כתיבת שמו המדויק בגוגל. ישנן מספר נקודות מפתח שבאמצעותן נוכל לסייע לקידום העתידי של האתר. א. מחקר מילות מפתח שינבא את החיפושים הפוטנציאליים של גולשים שנרצה להוביל לאתר. ב. הכנסת מילות המפתח לטקסט בצורה אלגנטית ומידתית בלי שיפגעו באיכות הטקסט אך יעזרו לאתר להיות מקודם כמו שצריך. ג. הוספת מלל על תגיות מעל תמונות באתר יסייעו לגוגל בתהליך הסריקה להבין על מה התמונה ויקדמו את האתר. ד. בניית מערך קישורים שיוביל לאתר, ככל שיותר אתרים איכותיים יקשרו לינק לאתר שלי כך קידום האתר יעלה.

אתר שמותאם לגלישה מהסמארטפון

כיום כל אתר שנבנה חייב להיות מותאם לסמארטפון. מחקרים מראים כי כיום הגולשים באינטרנט מעבירים שעות רבות יותר בגלישה בסלולר לעומת גלישה במחשבים. כשמתכננים אתר שיותאם לגלישה מהסמארטפון חשוב לשים לב במיוחד לנוחות הקריאה באתר, נוחות הניווט בין החלקים השונים וגדלי התמונות שמופיעות באתר.

שימור מעורבות ועניין באתר

מהרגע שסיימנו להכין את התשתית של האתר והעלינו אותו לאוויר נשים לב כי צץ לו אתגר נוסף והוא שימור המעורבות והעניין של המבקרים באתר. תופעה זאת חוזרת על עצמה וניתן לחשוב עליה כבר בתהליך התכנון וההקמה של האתר. הפתרון לבעיה זאת הוא ליצור אתר בעל אופי דינמי ועם תכנים משתנים. ניתן לעשות זאת באמצעות שימוש בניוזלטר, בלוג ושימוש ברשתות החברתיות כדי להזכיר לגולשים ששווה להם לחזור לאתר.

​פלטפרמות לבניית אתרים

בשוק קיימות מגוון פלטפורמות אך אנו משתמשים בשתי פטפורמות לצורך בניית האתרים: ​ WordPressנחשבת לפלטפורמת בניית האתרים הגדולה בעולם, כרבע מכל האתרים בעולם נבנו באמצעותה. למה כדאי לכם להשתמש בוורדפרס? נחשבת למערכת מאוד אמינה וותיקה המשמשת כמה מהחברות החזקות בעולם לבניית אתריהן. למשל- Sony, BBC, Bloomberg ועוד. אם חברות אלה בחרו להשתמש בפלטפורמה זאת אז כנראה שגם לעסק שלכם היא מספיק טובה. ​ Wixוויקס היא פלטפורמה לבניית אתרים שהוקמה ב-2006 בישראל ומונה כיום למעלה מ-100 מליון משתמשים. וויקס נחשבת להצלחה אדירה משום שהיא הוקמה ותוכננה לשם בניית אתרים בקלות ובמהירות במיוחד לעסקים קטנים (אבל לא רק). הקמת אתרים של וויקס נחשבת לפתרון המהיר והמומלץ לרוב העסקים הקטנים והבינוניים שלא מתכננים בנות אתר בעל מורכבות ועומס גדול מהאתר הממוצע.
סגירת תפריט